Wanbetaling leidt al te vaak tot ernstige liquiditeitsproblemen. In het ergste geval tot een faillissement. Maar vanaf is er sprake van goed debiteurenbeheer? 

Enkel tips voor een goed debiteurenbeheer, in goede en kwade dagen.

Stel richtlijnen op

  • Welke nieuwe klanten aanvaard je en op welke criteria selecteer je?
  • Welke klanten hou je in het oog?
  • Welke klanten zet je de samenwerking stop?

Maak betalen zo eenvoudig mogelijk

Zorg dat je bankgegevens en de vervaldag duidelijk zichtbaar zijn. Laat hen eventueel betalen met een via een automatische link.

Duidelijke factuur een must

Bezorg je klant een heldere, overzichtelijke factuur, via post en/of mail, met daarop;

  • de geleverde dienst of het product
  • bestelnummer
  • de vervaldag

Verstuur je facturen op tijd

Heb je een dienst of product geleverd? Dan is het moment om te factureren. Wacht niet tot het einde van de maand.

Stuur op tijd een herinnering

Is de betalingstermijn overschreden, stuur je best zo snel mogelijk een herinnering. Zo beperk je betalingsachterstanden tot een minimum.

Bel je klant op

Zo achterhaal je op een persoonlijk en directe manier waarom een factuur nog niet betaald is.  Wees correct maar aanvaard geen smoesje zoals ‘ ik heb die factuur niet ontvangen of mijn klanten betalen me niet.  Je hoeft echt niet tevreden te zijn met « ik ga mijn best doen  » of « ik zal bekijken of dit mogelijk is ». Bevestig je klant de gemaakte afspraken per brief of per mail.

Verlies ik dan geen klanten?

Als bedrijf ga je uit van je eigen sterkte. Je klanten doen beroep op jouw omdat je een kwalitatief product of kwalitatieve dienst levert, die zij nodig hebben. 

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet meer klantvriendelijk mogelijk moet zijn. Maar respect moet van beide zijde komen. Want je centen, die heb je verdiend en daar heb je recht op?.